Kluisrekeningfraude: laat je niet vangen!
Kluisrekeningfraude is een nieuwe vorm van fraude. Oplichters benaderen je meestal in twee stappen.
Ze sturen je eerst een phishingbericht om je persoonlijke bankcodes te ontfutselen en proberen zo toegang te krijgen tot je rekening. Daarna bellen ze je op. Ze doen zich dan voor als een medewerker van je bank en vragen je om geld over te schrijven naar een zogezegd nieuwe en veilig rekening.
Ga hier niet op in!
Klik op 'lees verder' om te weten hoe je deze fraudeurs te slim af kan zijn.
Kluisrekeningfraude begint dus meestal met een phishingbericht. Dat kan via mail, sms, Whatsapp, sociale media, tweehandssites,... Via een link naar een valse website proberen fraudeurs een aantal gegevens te bekomen, zoals je naam, telefoonnummer, bankkaartnummer en persoonlijke codes. Geef je dit door, dan kunnen oplichters je bankrekening plunderen. Dat is stap één van de 'kluisrekeningfraude'.
In stap twee word je door de oplichters opgebeld en doen ze zich voor als een bankbediende van jouw bank. Ze vertellen dat er fraude is gepleegd met je rekening en vragen je om voor alle zekerheid je geld over te schrijven naar een zogezegd 'veilige' kluisrekening. Die rekening bestaat natuurlijk niet. Als je het geld overschrijft komt dit terecht op de rekening van een 'money mule' of 'geldezel'. Daarna wordt het doorgesluisd naar de rekening van de oplichters.
Op allerlei manieren proberen de frauders je vertrouwen te winnen. Ze kunnen bijvoorbeeld het telefoonnummer van je bank namaken, ze kennen je rekeningsaldo of een recente transactie. Dit komt door de info die ze hebben ontfutseld via het voorafgaande phishingbericht.
Je bank zal je NOOIT vragen om je persoonlijke codes door te geven of om geld over te schrijven naar een andere rekening via telefoon, mail, sms of social media. Krijg je zo'n vraag? Dan moet er een alarm afgaan: je wordt in de val gelokt! Ga hier dus nooit op in.
Tips tegen kluisrekeningfraude:
- wees alert voor phishingberichten en geloof niet zomaar elke mail of bericht;
- geef nooit je persoonlijke bankcodes door via e-mail, sms, social media of telefoon. Je codes om digitaal te bankieren zijn even geheim als de code van je bankkaart;
- ga nooit via een link naar de betaalsit of mobile app van je bank, maar typ zelf het adres van je bankwebsite in je browser of open de mobiele app van je bank op je smartphone;
- ontving je een raar bericht of een vreemde oproep en twijfel je over de echtheid? Neem dan het zeker voor het onzekere en ga hier niet op in. Wil je meer info? Bel dan zélf naar je bank.
Ben je toch in de val getrapt? Zet je schaamtegevoelens aan de kant en onderneem meteen volgende stappen:
- Bel Card Stop op het nummer 070 344 344;
- Contacteer zo snel mogelijk je bank;
- Doe aangifte bij de politie.
Op de website van Febelfin vind je een voorbeeld van hoe oplichters je proberen te overtuigen.
Tekst: FebelfinFoto: BigStockPhoto